11 juni 2011

GAZELLE Sport uit 1968

Een collega-verzamelaar tikte deze zeldzame Gazelle sportfiets op de kop; ik kon 'm voor een appel en een ei overnemen.
Het framenummer is 2270237, wat volgens de lijst met framenummers die elders op deze blog staat, betekent dat ie uit 1968 stamt.



De verkoper had al wat roestplekken aan de achtervork weggeschuurd, wat jammer is omdat ik 'm liever in originele staat had gehouden; nu moet ik 'm op de geschuurde plekken wat bij zien te spuiten.
Het is een nogal grof afgewerkt frame, niet te vergelijken met de raceframes uit die tijd.


De meeste originele onderdelen zijn erbij: brede alu Weinmann velgen met Vredestein 28mm banden, stalen Huret derailleur en versteller, Normandy hogeflensnaven, Altenburger remmen, Mafac remhendels, Pivo stuurnok en een verchroomd stalen Gazelle crankstel.


De Gazelle transfers zijn nog in goede staat. Op de zitbuis is te lezen dat het een model Sport E betreft. In de folder van 1966 die op de site van JVS http://jvs.webklik.nl/page/gazelle staat, is ongeveer hetzelfde model afgebeeld, met dezelfde afmontage.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Erik,

heb recent een bijzonder gaaf single speed model van de Gazellle Sport-E gevonden. Zal je de foto doorsturen per E mail, zodat je die hier wellicht bij wilt plaatsen.
GRS Jacques B

Unknown zei

'k Heb zo'n rode Sport-E in '68 voor mijn verjaardag gekregen, een vriendje verderop in onze straat had een blauwe en ik was er helemaal weg van. Hij had er toen ook al een snelheidsmeter op gemonteerd. Wel, ik voor de verjaardag een rood exemplaar, dus. Vier versnellingen, met een kantelschakelaar, maar de juiste positie van die schakelaar, dat ging echt op gevoel. Was een fantastische fiets, en heb er heel lang op gereden. En, oh ja, we hebben, de twee Sport-E's, naast elkaar één keer 40 km/h gehaald, was wel heuveltje af. Me de kolere getrapt, kan ik me nog herinneren.


een weinig voorkomende kleurcombinatie (eig. Paul Blankwater)

licht oranje metallic

CM 1976 *no. 3174727*

A-Frame 1977 in ongewone kleurcombinatie, 65cm

Gazelle bouwjaar 1967 -frameno. 2148744- in latere kleurstelling

Frame uit het midden van de 70er jaren

Frame CM ca. 1975

Tour de l'Avenir 1977

Champion Mondial Jubilé 1992

AA uit 1975 (frameno. 3175661) van John van Dam

1996 Foreldorado-Golff Tijdritfiets

TVM Replica 1999

Gazelle 753

Gazelle 753 -1983 anniversary-

Gazelle CM ca. 1975

Gazelle AA-Special

AA-Frame van Konrad Glaeser

Titanium 1999 Ploeg Jo van Aarle

Gazelle AA-Special ca. 1988

Gazelle 531SL-Frame

Gazelle AA-Frame

GAZELLE AB-Frame

Gazelle AA-Special ca. 1990

Gazelle Tijdrit

Gazelle 1977